Zveza potrošnikov opozarja na "zeleno laganje" letalskih družb: "Zavajajo potrošnike"
Letalstvo je eden najhitreje rastočih virov emisij toplogrednih plinov in ima velik vpliv na podnebne spremembe. Evropske potrošniške organizacije opozarjajo, da številne letalske družbe zavajajo potrošnike, ko se oglašujejo kot "zelene".
Letalstvo je eden najhitreje rastočih virov emisij toplogrednih plinov in ima velik vpliv na podnebne spremembe. Evropska potrošniška organizacija BEUC in Zveza potrošnikov Slovenije pa opozarjata, da letalska industrija ta dejstva prikriva z zelenim zavajanjem (ang. greenwashing).
"Z zelenimi trditvami, ki kršijo pravila EU, letalske družbe zavajajo potrošnike, ki si v večini želijo potovati bolj trajnostno," je opozoril Boštjan Okorn z ZPS.
Kozmetični popravki
Pred dvema letoma je evropska potrošniška organizacija BEUC skupaj s 23 članicami vložila pritožbo proti letalskim prevoznikom zaradi zavajajočega oglaševanja z "zelenimi" trditvami.
Zavajajoče trditve o podnebju je uporabljalo 17 evropskih letalskih družb, s čimer so po navedbah BEUC te kršile pravila o nepoštenih poslovnih praksah. Aprila 2024 sta Evropska komisija in mreža organov za varstvo potrošnikov CPC-Network sprožila preiskavo proti 20 letalskim družbam ter jih pozvala, naj spoštujejo pravila. Primer še vedno obravnavajo.
"Potrošniške organizacije upravičeno pričakujejo nadaljevanje in zaključek preiskave na ravni EU, da bodo potrošniki ob rezervaciji vozovnice prejeli zaupanja vredne informacije o izpustih, povezanih z letenjem," je poudaril Okorn.
Analiza potrošniških organizacij kaže, da je le nekaj letalskih družb umaknilo ali spremenilo okoljske trditve pri svojem oglaševanju in pri prodaji vozovnic. "V sporočilih letalskih družb še vedno prevladujeta dva ključna argumenta, ki so ju potrošniške organizacije izpostavile že leta 2023: trditve o ogljični izravnavi in pretirano promoviranje dolgoročnih načrtov in ciljev glede trajnosti letalskih družb," so sporočili iz evropske potrošniške organizacije in opozorili, da so bile spremembe večinoma "zgolj kozmetične".
Potrošniki imajo tako še vedno občutek, da izbirajo trajnosten način prevoza in ne tistega, ki ozračje najbolj onesnažuje, "zelene vozovnice" pa privlačijo vse več potrošnikov, ki jih letalske družbe povrhu nagrajujejo še z dodatnimi točkami, kar pomeni spodbudo za letenje in povečanje izpustov tudi v prihodnosti, so opozorili.
Sodbe sodišč jasne, a sprememb ni
Sodišča po Evropi so v več primerih odločila, da so trditve letalskih družb zavajajoče.
"CO2-nevtralno letenje na Beneški bienale? Za nas ni umetnost! 100 % SAF", je trdil oglas Austrian Airlines. Sodišče je ugotovilo, da letalski promet še vedno temelji na kerozinu in da tudi z dodatkom trajnostnih goriv (SAF) emisij CO2 ni mogoče popolnoma izničiti. Toda sodišče ni letalski družbi določilo nobene kazni.
Podobno je sodišče v Amsterdamu razsodilo, da je bilo zavajajočih 15 od 19 okoljskih trditev nizozemskega letalskega prevoznika KLM. Ta je vztrajal, da ima pravico obveščati potnike o svojih trajnostnih prizadevanjih, sodišče pa je odločilo, da so bile izjave preveč splošne, nejasne in da so pri potrošnikih ustvarjale lažen vtis o okoljski nevtralnosti letalskih storitev.
Toda tudi v tem primeru sodišče KLM ni prepovedalo tovrstnih trditev, kar pomeni, da je pravno tveganje za nadaljnje zavajanje še vedno prisotno, opozarjajo potrošniške organizacije.
"Pozitivno je, da so nekatere letalske družbe prisluhnile skrbi potrošnikov in naredile korake k spoštovanju zakonodaje. A te izboljšave ne smejo zakriti dejstva, da je zeleno zavajanje še vedno zelo razširjeno," je dejal generalni direktor BEUC Agustín Reyna. "Ne smemo spregledati gozda zaradi posameznih dreves. Ko potrošniki na spletu rezervirajo let, so 'zelene' možnosti in sporočila vsepovsod," je dodal.
Reyna je izpostavil še, da navidezna možnost vplivanja na zmanjšanje izpustov prek izbire "zelenih opcij" pri potrošnikih ustvarja lažen občutek okoljske odgovornosti – v resnici pa potrošniki z letenjem izberejo obliko mobilnosti, ki je med najbolj škodljivimi za okolje.
Koliko škode za podnebje povzroči letalstvo
Če bi bil letalski sektor država, bi se uvrstil med deset največjih onesnaževalcev na svetu. Letalstvo ne prispeva le k emisijam CO2, ampak v višjih plasteh atmosfere povzroča tudi druge učinke – zaradi izpustov vodne pare in delcev povzroča kondenzacijske sledi in spremembe oblakov, kar dodatno segreva planet. Po podatkih Mednarodne agencije za energijo (IEA) letalstvo trenutno povzroča približno 2,5 odstotka svetovnih emisij CO2, njihov vpliv na segrevanje Zemlje pa je 4-odstoten.
Letalski sektor je v razcvetu. Po podatkih Mednarodnega združenja za zračni promet (IATA) je bilo leta 2024 število potovanj tako na notranjih kot mednarodnih letih rekordno. Povpraševanje po letalskih prevozih se je povečalo za 10,4 odstotka v primerjavi z letom 2023. Čisti dobiček letalske industrije je bil lani 30,1 milijarde evrov, v Evropi pa 8,9 milijarde in se bo letos po napovedih še povečal.
Kljub temu letalska industrija še vedno dobiva številne subvencije in ugodnosti, tudi v Sloveniji, kjer država subvencionira tuje letalske družbe.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje